Γούντι Άλεν: Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης από το Μπρονξ με τα μεγάλα γυαλιά

13 Ιανουαρίου 2018

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός και μουσικός, ο Γούντι Άλεν είναι ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες στη γενιά του με σημαντική συμβολή στο χώρο της έβδομης τέχνης.

Ένας εκκεντρικός καλλιτέχνης, νευρικός, ανασφαλής και εγωκεντρικός με μεγάλες ιδέες, έξυπνο χιούμορ και μια μοναδική δεινότητα στη συγγραφή και τη σκηνοθεσία. Η λίστα των ταινιών που έχει σκηνοθετήσει μεγάλη, όπως επίσης και οι συνεργασίες του με κορυφαίους ηθοποιούς που άφησαν εποχή, όπως με τις Νταϊαν Κίτον, Μία Φάροου, Τζούντι Ντέιβις και Κέιτ Μπλάνσετ.

 

 

Μια, μια όμως οι γυναίκες που συνεργάστηκαν με τον Άλεν στο παρελθόν βγαίνουν δημόσια και δηλώνουν πως ουδεμία σχέση θέλουν να έχουν με τον σκηνοθέτη και αποκλείουν κάθε μελλοντική συνεργασία μαζί του.

Πώς ξεκίνησαν όλα; Τον περασμένο μήνα η Ντίλαν Φάροου,την οποία είχε υιοθετήσει ο Αμερικανός σκηνοθέτης όταν ήταν παντρεμένος με την Μία Φάροου, σε άρθρο της στους Los Angeles Times, εξέφρασε απογοήτευσή της για την υποκρισία που χαρακτηρίζει μια βιομηχανία, η οποία αναγνωρίζει τώρα τα θύματα της σεξουαλικής κακοποίησης, αλλά που αρνείται να επιβεβαιώσει τους ισχυρισμούς της σε βάρος του Άλεν.

 

«Είναι δύσκολο να αρνηθείς την αλήθεια, αλλά εύκολο να την αγνοήσεις. Μου ραγίζει την καρδιά όταν γυναίκες και άνδρες που θαυμάζω συνεργάζονται με τον Άλεν και στη συνέχεια αρνούνται να απαντήσουν σε σχετικές ερωτήσεις».

Η Ντίλαν Φάροου είχε κατηγορήσει τον Άλεν δημοσίως το 2014 ότι την κακοποίησε σεξουαλικά στη σοφίτα του σπιτιού τους σε ηλικία 7 ετών το 1992. Την ίδια κατηγορία αντιμετώπισε και πολλά χρόνια νωρίτερα, από τη μητέρα της Ντίλαν και πρώην σύζυγο του, Μία Φάροου, η οποία μετά τη διάλυση του γάμου τους ισχυρίστηκε πως ο Άλεν είχε κακοποιήσει σεξουαλικά τη κόρη τους. Την κατηγορία αυτή έχει αρνηθεί και τις δύο φορές ο σκηνοθέτης και μάλιστα ύστερα από επτάμηνη έρευνα της αστυνομίας τότε είχε κριθεί αθώος.

Ο Γούντι, η Μία Φάροου και οι κόρες της

Ο Γούντι Άλεν και η Μία Φάρρου ήταν μαζί για 12 συναπτά έτη και μαζί είχαν δημιουργήσει αξιομνημόνευτες ταινίες, όπως η «Χάνα και οι αδερφές της».

 

Μετά το χωρισμό τους όμως το 1992 ξεκίνησε μια μάχη μεταξύ τους που συνεχίζεται ακόμα και σήμερα. Στο μίσος που θρέφει η Φάροου για τον Άλεν συνέβαλε και το γεγονός πως εκείνος σύναψε σχέση με την υιοθετημένη (ενήλικη τότε) κόρη της Φάροου, από την Κορέα, Σουν Γι Πρεβέν.

 

Οι δυο τους μάλιστα είναι μαζί ακόμα και σήμερα και έχουν υιοθετήσει και 2 κοριτσάκια.

 

Η Φάροου τότε τον κατηγόρησε ότι παρενοχλούσε σεξουαλικά τη Σουν Γι από τότε που ήταν ανήλικη, ενώ ξεκίνησε δικαστικό αγώνα εναντίον του, μη αφήνοντάς τον να δει τα παιδιά τους και κατηγορώντας τον παράλληλα για σεξουαλική κακοποίηση και της δικής τους υιοθετημένης κόρης, Ντίλαν.

 

Στην -αυτεπάγγελτη- προκαταρκτική έρευνα που διενεργήθηκε τότε, δεν βρέθηκαν στοιχεία που να πιστοποιούν πως η Ντίλαν είχε πέσει θύμα κακοποίησης, ενώ υπήρχε και μαρτυρία μιας από τις νταντάδες ότι η Φάροου ήταν αυτή που έβαζε τη μικρή να κάνει αυτές τις αποκαλύψεις.

Σε συνέντευξη του πριν μερικά χρόνια είχε ρωτηθεί αν μετανιώνει για όλα όσα έγιναν με τη Μία Φάροου: «Κοιτάζοντας πίσω, μετανιώνω μόνο που δεν διέλυσα τη σχέση μου μαζί της πολύ νωρίτερα. Ομως, πραγματικά ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί ο χωρισμός μας θεωρήθηκε σκάνδαλο. Ερωτεύτηκα άλλη, την παντρεύτηκα και είμαστε μαζί σχεδόν 20 χρόνια. Δεν υπήρχε κανένα σκάνδαλο, αλλά αφού αρέσει στον κόσμο να το αποκαλεί έτσι, μου αρέσει και μένα, γιατί όταν πεθάνω θα έχουν να λένε πως υπήρξα μπλεγμένος σε ένα πρώτης τάξεως σκάνδαλο...».

 

Τα αισθήματα της Φάροου πάντως δεν έχουν αλλάξει καθόλου μετά από τόσα χρόνια και συνεχίζει να επιτίθεται στον πρώην σύζυγο της με κάθε ευκαιρία. Όταν, για παράδειγμα, πριν λίγα χρόνια ο Άλεν παρέλαβε το βραβείο Σεσίλ ΝτεΜίλ για τη συνολική προσφορά του εκείνη σχολίαζε μέσω twitter ότι βραβεύεται ένας άνθρωπος που παρενοχλούσε σεξουαλικά ένα παιδί επτά ετών, ενώ 2 εβδομάδες αργότερα η Ντίλαν Φάροου με επιστολή της στους New York Times επιβεβαιώνει τα λεγόμενα της μητέρας της.

Η εισαγγελία, πάντως, ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχει καμία έρευνα σε βάρος του Γούντι Αλεν και ότι ουδέποτε υπήρξαν στοιχεία που να στηρίζουν την κατηγορία. Η προσωπική ιστορία του Γούντι Άλεν ξεκινάει από το Μπρονξ της Νέας Υόρκης, η πόλη που μεγάλωσε και αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες πηγές έμπνευσης για τα έργα του.

Το παιδί από το Μπρονξ με τα μεγάλα γυαλιά

Γεννήθηκε την 1η Δεκεμβρίου του 1935 με το όνομα Αλαν Στιούαρτ Κόνγκσμπεργκ. Τα παιδικά του χρόνια δεν ήταν και πολύ χαρούμενα καθώς η μικροκαμωμένη του κορμοστασία σε συνδυασμό με τα μεγάλα μυωπικά γυαλιά του δεν τον βοήθησαν να γίνει αυτό που λέμε «δημοφιλής».

 

Από μικρή ηλικία θα ξεκινήσει να γράφει αστεία και να τα υπογράφει ως Γούντι Άλεν, με απώτερο στόχο να γίνει κάποια στιγμή ευθυμογράφος. Σε ηλικία 19 ετών έγραφε σενάρια για το «Ed Sullivan Show» και «The tonight show», ενώ τα βράδια του έπαιζε τζαζ με το κλαρινέτο του σε κλαμπ.

 

Κάποιες από τις πρώτες εμφανίσεις του έγιναν στο τηλεοπτικό Candid Camera της εποχής -όπου έγραφε και τα σενάρια και σιγά σιγά ακολούθησαν τα πρώτα θεατρικά. Τα πρώτα «κινηματογραφικά» βήματα Το σεναριακό ντεμπούτο του στον κινηματογράφο το κάνει 1965 με την ταινία «What's new pussycat;»,η οποία έτυχε πολύ καλής υποδοχής και την επόμενη χρονιά γύρισε την πρώτη του ταινία με τίτλο “What’s Up, Tiger Lily?”

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @cinema.is.art στις11 Ιαν, 2018 στις 4:27 πμ PST

 

Έκτοτε θα ακολουθήσει πλήθος ταινιών. Επιλεκτικά να αναφέρουμε:

Πάρε Τα Λεφτά Και Τρέχα (1969)

Τα Πάντα Γύρω Από Το Σεξ (1972)

Νευρικός Εραστής (1977)

Ο Ατσίδας Του Μπρόντγουεϊ (1982)

H Χάνα Και Οι Αδελφές Της (1986)

Ιστορίες Της Νέας Υόρκης (1989)

Μυστηριώδεις Φόνοι Στο Μανχάταν (1993)

Ακαταμάχητη Αφροδίτη (1995)

Συμφωνίες Και Ασυμφωνίες (1999)

Match Point (2005)

Cassandra’s Dream (2007)

Vicky Cristina Barcelona (2008)

You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010)

Midnight in Paris (2011)

To Rome with Love (2012)

Θλιμμένη Τζάσμιν (2013)

Μαγεία στο Σεληνόφως (2014)

Το 1977 η «Αννι Χολ» κάνει την εμφάνισή της στις κινηματογραφικές αίθουσες και καταφέρνει να κατακτήσει κοινό και κριτικούς.

 

Έτσι έρχονται τα τέσσερα πρώτα Οσκαρ για τον Άλεν, που σηματοδοτούν μια λαμπρή συνέχεια.

 

Ο ίδιος πάλι ουδέποτε βρέθηκε σε απονομή τουλάχιστον όχι για να παραλάβει δικό του βραβείο καθώς η φιλοσοφία του είναι γνωστή: «Θεωρώ την όλη ιδέα των βραβείων χαζή. Γιατί αν δεχτείς την απόφαση του κόσμου να σου δώσει βραβείο, τότε θα πρέπει να δεχτείς και την απόφαση να μη σου δώσει. Κι εγώ αυτό δεν το δέχομαι, καταλαβαίνετε έτσι;».

 

Η μοναδική φορά που εμφανίστηκε στα Όσκαρ ήταν το 2002 και αυτό για να παρακινήσει τους κινηματογραφιστές να συνεχίσουν να κάνουν ταινίες στη Νέα Υόρκη (μετά το «χτύπημα» στους Δίδυμους Πύργους).

«Δεν ήρθα να πάρω, δεν ήρθα να δώσω» εξήγησε. «Μόνο να μιλήσω για τη Νέα Υόρκη».

 

Ταινίες του όπως ο «Νευρικός εραστής», το «Μανχάταν» ή οι πιο πρόσφατες, όπως το «Match point» και το «Blue Jasmin» θεωρούνται σταθμοί στο σινεμά.

Ο ίδιος βέβαια δίνει μια άκρως ισοπεδωτική απάντηση στα κλισέ περί της «αθανασίας», που του προσφέρουν τα έργα του: «Δεν θέλω να πετύχω την αθανασία μέσω της δουλειάς μου. Θα ήθελα να την πετύχω με το να μην πεθάνω…».

 

φωτογραφία: Instagram / marzioso


ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ